Šachový klub Ústí nad Orlicí

Co zůstalo za kulisami

Dny se krátí, v altánu se stmívá, ale letní působiště jsme ještě neopustili. Ve čtvrtek jsme hráli jen tak volné partie. Některé s nevyváženým materiálem, jejich zápisy se ovšem nedochovaly.

Zábavu jsme si užili s následující koncovkou:

Kubišta – Mareš J. (varianta z analýzy):

Bílá věž musí opustit kýžené pole g1 a černý  staví dámu … jenže ouha, jsou tu patové možnosti! Po 1. Vf1+!! vedou skutečně všechny varianty k remíze. Tah jsme ale předčasně zavrhli kvůli nevím už jakému strašákovi (možná jsme hráli 1. … Ke7 2. Vf7+??, už nevím) a začali jsme analyzovat mnou navržené 1. Ve1? I tady se paty jen rojí, např. 1. … g1D?? 2. Ve8+! Kf7 3. Ve7+ Kf6 4. Vf7+! (ne však 4. Ve6+?, král zřejmě ve všech variantách uteče někam na f3, g2 apod.). Nyní věž šachuje po sedmé řadě a král neuteče (např. dojde-li na a6, stejně přijde komické Va7+

a žádná ze tří figur nemůže brát). Mimochodem programy (Rybka 2 ani Toga s ELO 2600) tomu vůbec nerozumí  a tvrdohlavě hlásí výhru černého.

Jinou patovou variantou je 1. … Vg3 2. Vg1 Kg8??

3. Vxg2! …

… a paty nám vznikaly i po pochodu černého krále na pomoc pěšci, např. takhle:

Jenže jsme – nechápu jak – v analýze přehlédli jednoduché 1. … Vg3 2. Vg1 Kf7 3. Kh7 Vg5! 4. Kh6 Kf6

a černý vyhraje. A tak jsme zavrhli pokračování remízové (1. Vf1) a do remízy dopočítali pokračování prohrané (1. Ve1)  🙂

Druhou ukázkou bude blicka, kde útok klapnul akorát, jenže nemusel. Holásek P. – Kylar (2 x 5 min):

1. e4 c5 2. Jf3 Jc6 3. d4 cxd4 4. Jxd4 e6 5. Jxc6 bxc6 6. Sd3 d5 7. O-O Sc5 8. Kh1 Je7 9. f4 O-O 10. Jd2 a5 11. Jf3 Sb7 12. De1 Sb6 13. f5 exf5 14. exf5 f6 15. Jh4 Dd7 16. Vf3 c5 17. Vg3 c4

Blicky se neanalyzujou. Rozvíjel jsem plánované schéma svého útoku, ale černý mohl získat víc než dostatečnou protihru, v posledním tahu např. po 17. … Sc7. Po tahu v partii naproti tomu všechno vychází, střelec ustupovat nebude. 18. Sh6! Vf7 (18. … cxd3? 19. Vxg7+ Kh8 20. Vxe7) 19. De6!

19. … Sc8?? Myslel jsem, že černý musí nevábné 19. … Dxe6 20. fxe6, kdy navíc pořád nejde 20. … cxd3? 21. exf7+ a bílý prorazí ve všech variantách. 20. Vxg7+ 1:0

V pozici posledního diagramu  je ale ještě pěkná výmluva 19. … Jg6!!

Najednou toho visí hodně: bílému Sd3, Sh6 a někdy i Jh4, černému  Sb6 a (po výměně dam) Jg6.  Na pozici si můžete trénovat propočet, velmi doporučuju nečíst dál, postavit si to na desce a psát si varianty. Jeden dva večery tomu věnovat můžete, ne? Já jsem svoje nedokonalé analýzy sprostě zdokonalil motorem, aby se to dalo publikovat, i tak mi ale nejspíš ledacos uniklo. V dalším průběhu vznikají až neuvěřitelné komplikace, některé varianty vycházejí tak, že si připomínám slova Martina Vacka ze 63+1, že šachy nikdo nevymyslel, ale jsou otiskem skutečnosti.

A) 20. Dxd7? Vxd7 21. fxg6 cxd3 22. Sd2 (apod.) dxc2

B) 20. Dxb6? Jxh4!

C) 20. Sf1? Sf2!

D) 20. Ve1? cxd3 21. fxg6 Dxe6 22. Vxe6 gxh6 23. Vxb6 dxc2 24.  Sd2 Vc8 nebo 24. Sc1 Ve8

E) 20. Jxg6!? hxg6 21. Vxg6! (21. Dxb6?! cxd3 22. fxg6 Ve7 27. Sd2 dxc2)

Nyní hrozí 22. Vxg7+ (např. po 21. …  cxd3??). Na 21. … Kh8? vychází 22. Sxg7+!! Vxg7? 23. Vh6+ Vh7 24. Dxd7. Zbývá buď 21. … Dxe6 22. fxe6 Ve7 23. Sf5, kde má bílý v zajímavé koncovce pěšce navíc, nebo asi nejlepší 21. … Kh7 22. Dxb6 cxd3

23. cxd3!  Bílý ještě zkouší obětovat Sh6, po jeho ústupu by stál lépe černý, např. 23. Sd2? Dxf5 24. Vg3 dxc2. Po přijetí oběti 23. … gxh6 24. De3 hrozí mat, ale černý se ubrání 24. … Kh8 a počítačové varianty vedou k opakování tahů (25. Vxh6+ Kg8 26. Dh3 Vh7 27. Dg4+ Vg7 28. Dh5 Vh7 29. Dg6+ Vg7 30. Dh5 = ).

F) 20. fxg6!!? Nádherný nápad! Dočasná oběť dámy! 20. … Dxe6

Teď vypadá samozřejmě 21. gxf7+?, zvláště když prohrává 21. … Kxf7? 22. Vxg7+ Ke8 23. Sf5 De5 24. Vxb7 i 21. … Kf8? 22. Vxg7 a černý musí dát dámu, JENŽE po paradoxním 21. … Dxf7!! 22. Vxg7+ Dxg7 23. Sxg7 cxd3! získá černý vyhranou koncovku.

Bílý má ovšem za lubem něco jiného: 21. gxh7+!!

21. … Kh8 Legrace je, že po 21. … Kf8?! zdaleka není nejlepší 22. h8D+? To jsou paradoxy, stavět dámu se šachem je špatné! Po 22. … Ke7 je dáma hned zase napadená a bílý udrží výhodu nejlépe tím, že ji znovu (!!) obětuje 23. Dxg7! Na varianty 23. … Vxg7 i 23. … cxd3!, jakož i alternativy 23. Dh7 a 23. Sf5 nemám už náladu. Vtip je totiž v tom, že místo 22. h8D+? je tu 22. Sf5!! a po ústupu dámy přijde mat 23. Jg6+ atd., kdežto po 22. … Ke7 nebo 22. … gxh6 zbyde bílému vždy rozhodující materiální převaha. 22. Jg6+ Kxh7 23. Jf8++ (konečně je Sd3 užitečný)

a teď nelze brát střelce 23. … Kxh6? pro 24. Vg6+!! (24. Jxe6? cxd3 -+) Kh5 25. Jxe6 a černý král je v matové síti!!

Po 25. … cxd3? 26. Jf4+ Kh4 27. g3 mat je to bezbolestné, vyvrácení dalších obran (25. … Sc7, 25. … d4) můžete hledat, maty tam jsou hezký, nejlepší obranou je 25. … Se3! 26. Sf5! d4!, kde ale stačí 27. Jxg7+, případně 27. Ve1!

Černý má však po dvojšachu lepší ústupy: 23. … Kh8 24. Jxe6

24. …  gxh6 25. Sf5, kde bílý v koncovce získá ph6, nebo 24. … cxd3 25. Sxg7+, kde černý kvůli matům musí dočasně dát kvalitu, počítač vyplodil zajímavou krkolomnou variantu 25. … Vxg7 26. Vxg7 dxc2 27. Vxb7 Vc8 28. g3 c1D+ 29. Vxc1 Vxc1+ 30. Kg2 Vc2+ 31. Kf3 Vxb2 32. Kg4 Sd4 33. Vxb2 Sxb2 34. Jf4 d4 35. Kf5.

A končně je tu ústup 23. … Kg8!

Po zřejmém pokračování 24. Jxe6 cxd3 25. Sxg7

vypadají odtahy hrozivě, po optimistickém 25. … dxc2 26. Sxf6+ Kh7 je 27. Jg5+ vidle, jenže 25. … Sf2! situaci zachraňuje. Po 26. Vg4 Kh7 nemá věž šach na h sloupci, po 26. Vg6 dxc2 26. Sxf6+ Kh7 je věž napadena. Zbývá 26. Vf3 s přibližnou rovnováhou v nejasné pozici. Vyústění je tak poměrně prozaické, ale ta houšť vedlejších variant stála za to! Uf.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *