Šachový klub Ústí nad Orlicí

Virové lekce – začátečníci XI

Král a pěšec proti králi – čtverec, opozice

Abyste mohli pokračovat, čekám, že umíte dát mat věží (viz lekce I) a samozřejmě dámou.

I když na konci zbude hráči jediný pěšec, dá se často partie vyhrát, pokud se pěšec na poslední řadě promění v dámu (nebo věž).

            

Protože pěšec chodí o jedno a král taky, dá se snadno spočítat, jestli král pěšce chytí. Když má pěšec náskok, uteče – král nedovede zrychlit. Zde se černý na tahu může marně snažit, po 1. … Kc2 2. c4 Kc3 3. c5 atd. pěšec utíká.

Král ale – narozdíl od pěšce – chodí i šikmo a pozor! v šachu je šikmá cesta stejně dlouhá jako přímá! Takže tady to opticky může vypadat, že červená cesta je delší než zelená, ale není! I když je bílý na tahu, černý ho chytne. 1. c4 Kg4 2. c5 Kf5 3. c6 Ke6 4. c7 Kd7 a má ho! 5. c8D+ Kxc8 Vidíte? Už umíte propočítat pětitahovou variantu!

Pomůckou na to je pravidlo čtverce: strana čtverce sahá od pěšce k proměnnému poli – a pokud je král ve čtverci (nebo je na tahu a vstoupí do něj), pěšce chytá. Prý jste to na kroužku nedávno brali. (Já sám jsem si tím pravidlem nikdy nebyl moc jist a radši jsem tahy počítal :-). )

Pozor na pěšce na druhé řadě, tam pravidlo čtverce může klamat, pěšec táhne o dvě pole! Bílý zahraje 1. a4 a tím čtverec zmenší tak, že se do něj černý svým tahem nedostane – bílý vyhraje.

Pokud soupeřův král pěšce chytá, musí pomoci vlastní král.

Existuje nějaká teorie kritických polí, která říká, že když král obsadí jedno z kritických polí svého pěšce, vyhraje. Kritická pole jsem tu obarvil – pro pb2 zeleně, pro pd5 červeně, pro pg7 žlutě. Jenže jak si má začátečník pamatovat, kde ta kritická pole jsou? Možná je radši zatím pusťte z hlavy, ukážeme si to jinak.


Černý se brání prostě tak, že stojí pěšci v cestě. Bílý proto musí vytlačit krále svým králem – “král dělá pěšci cestičku”. K tomu slouží opozice – postavení králů proti sobě. Bílý tu zahraje 1. Kc4! (pozor, všechny ostatní tahy jsou jen remis!) a říká černému: “Uhni!”. Dál může hra vypadat třeba takhle: 1 … Kb6 2. Kd5! Kb5 3. c4+ (lze i 3. c3 Kb6 4. c4 Kc7 5. Kc5 atd.) 3. … Kb6 4. Kd6! Kb7 5. c5 Kc8 6. Kc6(znova opozice, jen ne 6. c6?? Kd8 remis!) 6. … Kd8 7. Kb7 Kd7 8. c6+ atd.

Kdyby snad chtěl černý ustoupit králem na c8 a tam se držet, neudrží se. Např. 1. Kc4 Kc7 2. Kc5! Kc8 3. Kc6! Kd8 4. c4 Kc8 5. c5 Kd8 6. Kb7+-.

Pozor, král tedy musí chodit (skoro až do konce) před pěšcem! Tady vyhraje 1. Kd5!, naopak jen remizuje 1. d5??.

Ještě jednou – důležitá je opozice. Tady vyhrává 1. Kb4!, např. 1. … Kc6 2. Kc4! a to už známe.  Hrubkou by bylo 1. Kc4?? Kc6 remis!

Když dojde obránce na kraj, je na tom ještě hůř. Tady mu ani opozice není nic platná. Bílý na tahu musí se musí opozice vzdát, stejně ale vyhraje. 1. Kb6 (i 1. Kd6, je to jedno) 1. … Kb8 2. c6 (tady už nevadí, že král není před pěšcem) 2. … Kc8 (po 2. … Ka8 ne 3. c7?? pat, ale 3. Kc7+-) 3. c7 Kd7 4. Kb7 +-. (Když ale posunete pozici na diagramu o řadu níž, bílý na tahu nevyhraje.)

Tady se hodí znát další důležité pravidlo: pěšec na sedmé řadě nesmí dávat šach! Tady je 1. c7 bez šachu, tedy bílý vyhrává.

Naopak tady je 1. c7+ se šachem, tedy remis. Po 1. … Kc8 přijde buď 2. Kc6 pat, nebo bílý pěšce ztratí.

To, že je nějaká pozice remízová, ale ještě neznamená, že remízou skončí, je třeba ji správně bránit. Tady remízuje jedině 1. Kd1! a v příštím tahu půjdeme na jednu nebo na druhou stranu do opozice – po Kc3 přijde Kc1, po Ke3 zase Ke1. Černý to může zkoušet horem dolem, obcházet různá pole na čtvrté nebo páté řadě, ale stačí tahat králem na sloupci pod pěšcem: Kd1-d2-d1-d2-d1 … Například po 1. … Kc4 nesmíme dát 2. Kc1?? Kc3!-+, ale 2. Kd2 Kd4 3. Kd1! atd.

Výjimku tvoří krajní pěšci. Tam se vyhrát nedá (kromě pozic, kdy král není ve čtverci nebo mu stojí soupeřův král v cestě). Tady stačí černému tahat Ka8-b8-a8-b8 a bílý nedojde nikam, leda do patu (kdyby došel bílý králem na c7, přijde zase Ka7).

A dokonce je remízová i pozice, kde to černý král pod pěšce nestihl, protože aspoň nepustí soupeřova krále z pasti. 1. … Kc8! 2. a7 Kc7 pat. Nebo 2. Ka7 Kc7 tik tak tik tak …

Ani bílý na tahu by tu nevyhrál, sice může vylézt z pasti po 1. Ka7 Kc8 2. Kb6, ale to zase pustil krále do kouta: 2. … Kb8 remis.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *