Šachový klub Ústí nad Orlicí

Úspěšné polabinské boje II

Vracíme se ještě ke kategorii dvanáctek nad několika Vítkovými partiemi. Článek je určen hlavně žákům, najdete v něm řadu typických obratů a chyb.

Holásek Vít – Půlpán Martin (V, Rapid Pardubice)

Ne, nejedná se o žádného ze slavných bratří Půlpánů, ale o jejich jmenovce z početné výpravy Rapidu, která byla na turnaji asi největší novinkou.

1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Jc3 Jf6 4. Sc4?! Takhle Vítek normálně nehraje; v turnaji měl sklony k improvizaci. Obrat Jxe4 za černého dobře zná, viz další partii. 4. … Sc5?! 5. d4?! exd4 6. e5?!

 Prapodivný gambit! Kdyby to hrál Vojta, pranic bych se nedivil, ale pro Vítka je to styl zcela neobvyklý. 6. … dxc3 7. exf6 gxf6? Zcela nesmyslné. Po jasném braní dámou 7. … Dxf6 by bílý mohl hledat jakousi kompenzaci třeba tahy 8. Sg5 Df5 9. De2+ Se7. 8. bxc3?! V duchu rychlého vývinu byla rocháda. 8. … 0-0?! Černý se nebojí. Postavení krále vypadá už na první pohled podezřele, pozice je však kupodivu celkem hratelná, zahraje-li černý včas nějaké Kh8 a Vg8. 9. 0-0 De7 10. Sh6 Ve8? Až tohle je rozhodující chyba. Těžko ji ale černému vyčítat. Problémy si nadělal už předtím rozbitím svého rochádového postavení; tohle je jen logický důsledek. 11. Ve1! Je5 Nebo 11. … Dd8 12. Dd5.

Tohle by neměl být těžký úkol. Je zřejmé, že bílý musí odtáhnout koněm, aby dostal dámu na g4, a pak se ještě musí zbavit jezdce na e5. Obojí splňuje jednoduché 12.Jxe5 +-. 12. Jh4?? Nevidí výhru. Tah splňuje jen první ze dvou požadavků. Jinak to zase taková kravina není … 12. … Dd8? 13. Dd5!? Aspoň vidí další motiv v pozici. Rychleji vyhrávalo 13. Jf5!, hrozí totiž Vxe5 a Dg4+, díky Jf5 pak nepůjde představit Vg5. 13. … Jxc4? Mění sice silného střelce, ale nebude to stačit. Úporné bylo Ve6 nebo De7. 14. Dxc4

 14. … Sd6?? Po jediném, ale nedostačujícím 14. … d6 by přišlo nejspíš 15. Df4. Tah Sd6 vznikl takto: černý vzal do ruky Sc5 a směřoval s ním na f8. Potom však ucukl a po kratším rozmýšlení ho postavil na d6. Ani 14. … Sf8 by však nestačilo třeba pro 15. Jf5. 15. Dg4+ Kh8 16. Dg7 mat. Přes nepřesnosti hra na jednu branku.

Totéž zahájení, opačné barvy. Killar Lukáš (III, Trutnov) – Holásek Vít

1. e4 e5 2. Jf3 Jc6 3. Sc4 Jf6 4. Jc3?! Jxe4! Známá možnost, jak získat černými volnou hru. U dětí hraje roli i moment překvapení. 5. Jxe4 Zajímavý je gambit 5. 0-0!, slabé, ale u dětí záludné může být 5. Sxf7+?! 5 … d5

Co vlastně černý výměnnou operací získává? Minimálně mu zůstává pěšec v centru  a volné dráhy pro dámu i oba střelce. 6. Sb5? Hráno kupodivu velmi často, stejně jako obyčejné 6. Sxd5?! Dxd5 7. Jc3 Dd8!. Naopak nejlepší 6. Sd3 dxe4 7. Sxe4 děti téměř nehrají. 6. … dxe4 7. Jxe5 Df6?! Nějakou myšlenku tah má, kryje c6, napadá e5 i f2; lepší je však 7. … Dd5! 8. Sxc6+ (8.d4!) bxc6 9. Jc4? (9. d4!) Sc5 Ha, šustrák. 10. 0-0 Dg6 U dětí se často vyplácí přímočará taktika ve stylu “hrr na krále”. 11. Je5 Dg5?

Důsledné potud, že nechce opustit g sloupec (udržuje hrozbu Sh3). Měl by však vidět, že dáma jde pod úder Sc1. 12. Jxc6?? Typické pikožroutství namísto úderu 12. d4! 12. … Sh3 13. g3 Kvůli důležitému pe4 nejde obrana Df3.

13. … Sxf1?! Vítkovi nelze vyčítat, že si vzal kvalitu. Ihned však vyhrávalo 13. … Dd5! s dvojím úderem na c6 a g2, např. 14. Ja5? e3! 14. Kxf1? Df6! 15. Ja5??? Kupodivu nebylo třeba dávat ani figuru: 15. d4! 15. … Dxf2 mat. Tahle partie se jinak slušně hrajícímu trutnovskému hráči nepovedla.

V turnaji byly však i těžší váhy, zejména sám vítěz. Následující pozice vznikla v partii Holásek Vít – Havelka (1294, Lanškroun):

Oba hráči jsou přemýšliví, takže zatímco kolem už bylo dohráno, tady jakžtakž skončilo zahájení. V pozici s materiální nerovnováhou nestojí bílý hůře, může si podle okolností vybrat, zda půjde chytat Ja1 nebo radši útočit na krále bez rochády. Jedinou vadou je Kd2, chtělo by to ztratit nějaký ten tah na cestu do bezpečí (Kd2-e2-f1). 1. … Da5 (11.41) 2. Df4 (13.02) Ponechává hrozbu Sxc3+ a Dxa2 bez krytí, ono ji ani krýt nešlo. Ideální bylo 2. b4! Sxc3+ 3. Kxc3 Dxa2 4. Dh4 a černý musí dávat věčňák, jeho dáma a jezdec jsou jinak v ofsajdu. To už jsou ale “dospělý šachy”. 2. … Sxc3+ 3. bxc3 Dxa2+ 4. Sc2?? Přehlédnutí? Přecenění soupeře? Po chladnokrevném 4. Kd1 černý nic moc nemá, zato vyhlídky na útok bílého se rýsují. Po 4. … Dxc2+ se pozice bílého hroutí. 0:1

Konečně rozhodující partie posledního kola: Dvořák (IV, Moravská Třebová) – Holásek Vít. Šlo o hodně, totiž o postupové body do finále. Minulou vzájemnou partii v Hlinsku vyhrál šťastně Dvořák na čas, dalo se očekávat tuhé střetnutí. Vítek rozboural rochádové postavení bílého nekorektní obětí střelce na h4, bílý nekryl hrozby správně a poztrácel materiál, navíc se již v pozici bez kvality hloupě zaběhl střelcem na a7. (Trenér Kotva se na to oprávněně nemohl dívat.)

Zde nasadil bílý všemu korunu tahem 1. Dxg7? Na 1. … Vxa7 není třeba být velkým mistrem, Vítek ale na dámské křídlo vůbec nekoukal a chystal se na matový útok. 1. … Vg6? Když už, tak 1. … Vh6 a bílý by musel najít tah 2. Sg1. 2.Df8+ A obraz hry se mění … nebo ne? 2. … Kd7 3. Dxa8?! K jistotě věčňáku vedlo 3. Dxf7+.

Po dobrání věže jsou dáma i střelec na chvíli mimo hru (podobně  jako mohly být  D+J v Havelkově pozici). Stačí pokrýt jedinou hrozbu bílého tahem 3. … Vg7 a útok dámy na bílého krále může začít. Černý však nemyslí na obranu a útočí ihned. 3. … Dg4? Připouští trojtažec 4. Vxf7+ Kc6 5. De8+ Dd7 6. Dxd7 mat 4. Sd4?? Bílý však trojtažec nevidí … a nevidí ani jednotažec. 4. … Dg2 mat.  Již tradičně prohrává až poslední chyba.

Že je těch chyb trochu moc? Takhle to ty děti hrajou. Byli jsme jiní?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *