Šachový klub Ústí nad Orlicí

Virové lekce – začátečníci XII (až středně pokročilí)

Pěšcové koncovky – důležité principy

Několik dalších pozic, které je třeba znát.

Tady je jedna výjimka z pozic, které jsme měli minule. Víme už, že tady černého nezachrání ani opozice, pěšec půjde na sedmou řadu bez šachu. Kdyby byl pěšec na sloupcích c až f, vyhrával by tah králem na kteroukoliv stranu. Tady je ale správné jen jít na kraj! 1. Ka6! Ka8 2. b6 Kb8 3. b7 Kc7 4. Ka7 +-. Při opačném postupu se totiž černý může v koutě zachránit patem: 1. Kc6?! Ka7! 2. b6+?? Ka8 a nejde ani 3. Kc7 pat, ani 3. b7+ Kb8 4. Kb6 pat.

(Bílý se ještě může opravit po 2. Kc7 Ka8 3. Kb6 /ne 3. b6?? pat/  Kb8 a jsme v úvodní pozici, takže 4. Ka6! atd.) Nebojte se v partii přiznat chybu a vrátit se, je-li to správné.

Tady je velmi důležitá věc: vzdálený volný pěšec. Protože pěšec a4 je dál od královského křídla než pěšec c6, bílý vyhraje. Černý totiž musí králem a pěšce hlídat, a než ho sebere, bílý sebere pěšce c6 a dojde na královské křídlo. I kdyby tady byl černý na tahu, nepomůže si, např. 1. … Kc5 2. Kc3 Kb5 3. Kb3 Ka5 4. a4 Ka6 5. Kb4 Kb6 6. Kc4 Ka5 (6. … c5 7. a5+!) 7. Kc5 Kxa4 8. Kxc6 Kb4 9. Kd6 Kc4 10. Ke6 Kd4 11. Kf6 Ke4 12. Kxg6 +-.

Další diagram ukazuje význam prostoru a aktivity krále. I když oba hráči budou tahat králem o jedno a zdálo by se, že černému stačí tahat třeba Kh7-h6-h7-h6, bílý ho vytlačí. 1. Ke6 Kg8 (jiné varianty jsou podobné) 2. Kf6 Kh7 3. Kf7 Kh6 4. Kg8! a černému došly rozumné tahy, je v nevýhodě tahu (tzv. zugzwangu). 4. … g5 5. hxg5 +-

Velmi silný je tzv. krytý volný pěšec. Zde je to pg5. Ten totiž až do konce partie váže soupeřova krále, který může dojít nejdál na d5, aby byl ještě ve čtverci, bílý má dost času dojít králem na dámské křídlo, např. i kdyby byl černý na tahu, přijde 1. … Kf5 2. Kg2 Ke5 3. Kf3 Kf5 4. Ke3 Ke5 5. Kd3 Kd5 6. Kc3 a smůla, černý se neudrží: 6. … Ke5 7. Kc4 Kd6 8. Kd4 Ke6 9. Kc5 atd.


Další důležitý pojem jsou spojení volní pěšci. Ti se navzájem kryjí. Zde bílý vyhraje jak po 1. g5, tak i po 1. h5 – černý král nesmí brát pěšce, který zůstane vzadu nekrytý, protože by mu druhý utekl. Bílý má pak zase dost času jít na druhé křídlo králem, např. 1. h5 Kg5 2. Kg2 Kh6 3. Kf3 Kg5 4. Ke4 Kh6 5. Kd4 atd. (Bílý taky může králem podpořit ty spojené volňáky, ale to má ještě jistá úskalí – o tom jindy.)

Tohle nejsou spojení volní pěšci, vypadají zranitelně, ale když se to hraje šikovně, i tito pěšci vzdálení o sloupec se navzájem jistí. Kdyby byl černý na tahu a zahrál 1. … Kh5?, dá bílý 2. f5! a nelze Kxh4?? 3. f6. Černý by hrál 2. … Kh6 3. Kb2 Kg7 a pozor, 4. h5! Kf6? 5. h6! atd. (Zrcadlová je varianta 1. … Kf5? 2. h5! atd.)

Černý to ovšem může hrát rafinovaněji: 1. … Kg7! a teď bílý nesmí tahat pěšci, nebo o ně přijde: 2. h5?? Kh6! nebo 2. f5?? Kf6! Ale bílí pěšci prostě zůstanou stát a na pochod se dá bílý král – vybrat černé pěšce nebo i podpořit svoje pěšce na královském křídle. Např. 2. Kb2 Kg6 3. Kc3 Kg7 4. Kd4 Kg6 5. Kc5 atd.

A konečně vzdálenější volní pěšci představují ještě větší sílu, nejenže se vzájemně jistí, ale když jsou dostatečně postouplí, nezadržitelně šlapou do dámy – jeden král dva zajíce nechytí.

Tady ani černý na tahu nezabrání proměně pěšců, i když jim bílý král nemůže přijít na pomoc: např. 1. … b5 2. e6! Kf6 3. h6 Kg6 4. e7 Kf7 5. h7+-.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *