Šachový klub Ústí nad Orlicí

Virové lekce – začátečníci XXIV (až mírně pokročilí)

Jak vyhrát koncovku II

Ještě budeme pokračovat v ukázkách ze 2. ligy, kde je už koncovka rozhodnutá a my si ukazujeme, proč.

Tesař – Doseděl, 2018:

Bílý vede o pěšce, ale ještě důležitější jsou možnosti figur. Hlavní rozdíl je v postavení králů: aktivita krále koncovku rozhoduje. A tady vidíme, že bílý král může jít dopředu – např. sebrat pěšce e4, podpořit d pěšce, vybrat pěšce dámského křídla … Naopak černý král je bílou věží uvězněn v koutě a do hry nezasáhne (to by musela černá věž sebrat pěšce g5, ale i pak by byl odříznut na královském křídle. Jediná šance černého je průlom b6-b5, ale pak bude mít bílý už tři volňáky a toho jednoho černého chytí věží. Černý taky může jít věží pro pěšce c+a, ale mezitím mu bílý bude utíkat do dámy.

Bílý tu proto zahrál 61. d6 a černý se vzdal. Ten tah vypadá riskantně, vždyť na d5 byl pěšec bezpečně krytý. Ale pěšec d6 teď nutí černou věž hlídat na d sloupci a bílý pak už bude hrát králem, např. 61. … Vd1 62. Kf5 Vd3 63. Ke6 Vxe3 64. Ke7 Vd3 65. d7 e3 66. d8D Vxd8 67. Kxd8 e2 68. Ve6. (Pro úplnost dodejme, že bílý mohl vyhrát i jinak, třeba okamžitým pochodem krále nebo i braním na b6, i když tím černého krále trochu pustí do hry.)

Vymazal – Karásek, 2018:

Partie dvou skvělých hráčů, Lukáš Karásek hrál jeden čas i za nás a velmi nám pomohl.



Bílý má o figuru méně, ale koncovku rozhodují volní pěšci a ty má bílý dokonce dva spojené. Bílý má napadenou věž a mohl s ní ustoupit, černý by potom aspoň získal šanci obětovat jezdce za b pěšce a chvíli to zkoušet, např. 55. Vb1 Va8 56. b6 Jc4 57. Kb5 (57. b7?? Vxa7+ – to je šach!) 57. … Jxb6 58. Kxb6. Bílý to proto zahrál razantně: 55. b6!! Jxd1 Nepomáhá ani 55. … Va8 56. Vd8+!! Vxd8 27. b7. 56. b7 Věž a jezdec jsou bezmocní, bílý si  postaví dámu dvakrát – za tu první získá věž, ta druhá mu zbyde. 56. … Jc3+ 57. Kb3! Učte se ustupovat králem tak, aby vám nehrozily další šachy. Po 57. Ka3?? Jb5+ by ještě vyhrál černý! Nyní se ale černý už vzdal.

Jirovský – Kočiščák, 2018:

To je partie ještě lepších hráčů. Černý stojí na výhru, protože si může na královském křídle udělat vzdáleného volného pěšce. Musí ale hrát šikovně. Po 52. … f6? by bílý zahrál Kf5 a šel na g6, nebo i pěšcem f5 a křídlo by zablokoval. Po 52. … g5?? by dokonce vyhrál bílý! Bílý by zahrál f5, opět by tím křídlo zablokoval a na d5 by pak měl on rozhodujícího volného pěšce. Proto 52. … g6! Smyslem tahu je zahrát h5. Po 53. Kd4 už h5 šlo, stejně dobré bylo ale i 53. … f5 54. g5 h5 a bílý se vzdal. Král musí jít pro h pěšce, černý si zatím vysbírá déčko a béčko a projde do dámy b pěšcem.

Jacko – Nehyba, 2018:

Bílý má kvalitu a aktivního krále, černý silného pěšce na d4. Černý by chtěl tahat střelcem sem tam a kdyby byl bílý moc odvážný vepředu, mohl by mu d pěšec utéct. Propočet ale není těžký: věž se dostane za pěšce: 76. Vg6! d3 77. Vxg7+ Ke8 78. Ke6! Hrozí Vg8 mat. 78. … Sd6 79. Vd7 a drzý pěšec bude dopaden.

Maslík – Mejzlík, 2018:


Tady to vypadá jako pěkná divočina, ale bílý má rozhodující výhodu. Jednak má aktivnějšího krále, jednak postouplejší pěšce, a taky tu má střelec výhodu nad jezdcem, protože obsáhne větší prostor: chytá pěšce soupeřovy a podporuje svoje. Jezdec obojí nezvládne: buď jedno, nebo druhé. 50. e6! b5 Bílý musel vidět, že oběť jezdce nestačí: 50. … Jxe6 51. Sxe6 b5 (když šlápne a3, už nikdy pěšci nepřejde přes diagonálu a2-g8) 52. Sd7!! a3 53. Se6!! a pěšci jsou zastaveni. To je trochu těžké, naopak dál to už bude lehké. 51. e7+! Mezitah, který oběť jezdce vyřazuje ze hry. 51. … Ke8 52. Sd5 a3 Nepomáhá ani 52. … b4 53. Ke5 Jc2 54. Kd6 a 55. f7 mat nebo 54. Sc6+ a 55. e8D mat. 53. Ke5 a2 Zoufalá oběť pěšce, aby si jezdec ještě zahrál. 54. Sxa2 Jc6+ 55. Kd6 b4? 56. f7 mat.

Grundman – Kantorík, 2019:

Nakonec Vaškův skvělý skalp.

Bílý má pěšce a hlavně pozici, kde je naopak jezdec silnější než střelec. Střelec je omezen pěšci zablokovanými na černých polích a musí je pořád bránit. Cesta k výhře je aktivizace krále (černý krále do hry nedostane). 48. Ke2! g4 Marný pokus. 49. h4 Krytý volný pěšec. 49. … Kg6 50. Je3! Nutí krále jít zpátky na kraj (musí krýt g4) a uvolňuje cestu pro bílého krále. 50. … Kh5 51. Kd3 Sb6 52. Kc4 Sd8 Braní na e3 je k ničemu. Partie tu skončila, nevím, jestli se černý vzdal nebo třeba spadl na čas, rozhodně je prohraný. Bílý si jednoduše půjde pro a pěšce tahy 53. Kb5 Sc7 54. Jc4 Černý by se rád dostal střelcem na f2, ale tomu bílý vždycky zabrání, např. 54. … Sb8 55. Kxa5 Sa7 56. Je3 nebo i 56. Jb6.

Takže pamatujte: aktivita krále, volní pěšci!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *