Šachový klub Ústí nad Orlicí

Virové lekce – začátečníci XXV (až středně pokročilí)

Pat

Určitě víte, co to je: hráč na tahu nemá šach, ale nemůže udělat žádný tah podle pravidel.

Pat znamená remízu. Často má jeden hráč velkou převahu, ale partii hrubou chybou zpatí.

Pat nejsou jiné způsoby remízy, třeba samotní dva králové nebo opakování pozice nebo dohoda hráčů.

Následující diagramy ukazují, jak to bílý posledním tahem zkazil. Na tahu je černý, poslední tah bílého je vyznačen šipkou, na šachovnici je pat.

V dětských soutěžích je pat častou záchranou. Pokud máte úplně prohranou pozici, zkuste všechny figurky odevzdat nebo si je nechat zablokovat a vlezte králem na kraj, třeba se soupeř splete.

Například tady je bílý úplně prohraný, ale může ještě zkusit 1. b6 axb6 Černý brát nemusí, po Dh1+ nebo podobných tazích rychle matí. 2. Va3!? Pokud si černý nedá pozor a sebere bílou věž (dámou nebo věží, to je jedno), vznikne mat.

Někdy není mat výsledkem hrubé chyby, ale vznikne po vyrovnaném boji.

Tohle už znáte, po 1. c7+ Kc8 2. Kc6 je pat, ale bílý stejně nemá nic lepšího (jasně, proti začátečníkovi to může zkoušet, ale už jsme viděli správnou obranu – např. po 1. Kc5 Kc7 a pak už jen Kc7-c8-c7-c8, příp. po Kd6 nebo Kb6 zase do opozice).

Někdy vznikne pat díky kombinaci – hráč, kterému hrozí prohra, obětuje materiál. O tom napsal celou knihu IM David Kaňovský (Pozor na paty!), vybírám z ní jeden příklad.

Evans – Reshevsky, New York 1963:

Bílému hrozí spousta matů dámou i věží, ale jeho král je nehybný. Kdyby se mu podařilo obětovat se šachem věž i dámu, byl by v patu. Jde o to udělat to šikovně. 1. Dg8+!! Kxg8 Kdyby černý nebral, dostane ještě mat: 1. … Kh6?? 2. Dh8+ Kg6 3. Dxg7 mat! 2. Vxg7+!! Po braní králem je pat, po braní dámou je taky pat a když bude král chodit po osmé řadě, bude věž chodit po sedmé řadě – tzv. šílená věž, o které si ještě povíme.

Ale pozor. Kdyby to bílý zkusil opačně, tedy 1. Vxg7+??, přišlo by 1. … Dxg7! 2. Dg8+ nebo Dh8+ Kg6!! a černý vyhraje!

A co je to ta šílená věž?

Často se stává, že poslední figura, která se musí obětovat za pat, je věž. A ta může pronásledovat krále třeba i po celé šachovnici, aniž by ji mohl brát.

Tohle se mi povedlo v blesku (2+1) na lichessu.

Homunkulus – Crimea-1, 2019:


Jako bílý jsem zcela řachlý, ale černý si sebral 1. … Vxg2?? Přišlo 2. Vf3+ Ke5 3. Vf5+!! a partie skončila po dalších asi dvaceti tazích remízou. Věž se bude pořád obětovat a černý ji nesmí brát pro pat.  A nesmí ji brát ani králem, ani dámou, ani věží d, ani pěšci b nebo e. Jako bílý si musím jen dávat pozor, aby věž nešla brát pěšcem g (nebo h) nebo věží g – tím by se pat zrušil. Např. po 3. … Ke4 musím dát 4. Ve5+!!, nikoliv 4. Vf4+?? gxf4.

Z praktického hlediska je důležité, že já to jako bílý nemusím propočítat ve všech variantách, stejně jinou možnost nemám, tak to zkusím. Někdy šílená věž vychází, jindy ne.

A poslední věc – určitě jste si už všimli, že při patu nemusí mít slabší strana jenom krále, může mít víc figur, pokud nemohou hrát – jsou blokované nebo svázané. Šachoví vtipálci dokonce vymysleli paty záhy po zahájení. Nejrychleji to jde desátým tahem, ale nejslavnější je pat dvanáctým tahem při plné šachovnici, který vymyslel geniální skladatel Samuel Loyd:



Takže: sami se snažte pat nedávat, v prohrané pozici zkuste, jestli vám ho dá soupeř. A hlavně si v partii neucpěte figury tak, jako bílý v Loydově úloze.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *