Šachový klub Ústí nad Orlicí

Diagramy z Akisu I

Zpravodaj sice ještě nevyšel, ale nedočkavost je mocná, čekat na něj nebudeme …

Eduard Prandstetter (2296)  – Martin Šmajzr (2180)

Jak už vyplynulo z textu, Martin nebyl se svou francouzskou pozicí zpočátku spokojen, ale tak hrozné to zase nebylo. V pozici krátce před kontrolou už stojí malinko lépe.

Bílá věž má sice sloupec, ale černá na efku ho bude mít taky. Jezdec je tu jistě lepší než střelec a i černá dáma může útočit z jedné nebo druhé strany snáz než bílá. Odvážné 37. … g5!? bylo logickým vyústěním takových úvah. Před kontrolou rozhodně protivná aktivita!

Klíčová pozice vznikla po 44. tahu, kde se bílý dopustil nenápadné hrubky 44. Ve1-c1?

Černé figury stojí optimálně, má-li černý vyhrát, je čas na akci. Nás přihlížející napadaly jen neplodné tahy typu 44. … Dg4. Je tu ale krásné kombinační řešení: 44. … Jf2!!. Hrozí Dh3+. Po 45. Kg1 jde 45. … Dh3 i 45. … Dg4 s dalším Vf3. Po 45. Dxf2 přijde 45. … De4+ se ziskem dámy (a pe5), proto bylo chybné odejít věží z e sloupce.

Martin však počítal něco jiného: 44. … Jxg3!!? O něco zdlouhavější, ale ve výsledku o to krásnější ;-). 45. Sc5! Bílý je na výši: prohrávalo 45. Dxg3? De4+ i 45. Kxg3? Dg4+. Martin prý tah Sc5 vůbec neviděl! 🙂 45. … Jf1! (Počítač vidí jakousi jemnost 45. … d4!, ať si vidí.) 46. De2

Hráčům už pomalu docházel čas a nám divákům odcházela důvěra v Martinovy počtářské schopnosti: říkali jsme si s Martinem Pečinkou, že to přepískl a asi prohraje. No koukejte: kůň napadenej (vlastně chycenej), věž napadená, všechny šachy vykrytý dámou … Jenže šachy jsou nádherný:

46. … Je3+!! Fantazie! Koně lze brát dvěma způsoby, ale žádný není dostačující. 47. Dxe3? Nejlepší bylo nebrat, ale ustoupit: 47. Kg1!! Martin: “Kdyby nebral Je3 a ustoupil králem, tak jsem měl v plánu hrát Df3 a vzniklá koncovka se mně docela líbila.” Estetický dojem kazí až počítačová varianta 47. … Df3 48. Dd3+! a buď je po Kg7 braní věže se šachem, nebo po Vf5 věž ve vazbě, takže se nezúčastní útoku. Černý by musel dát věčňák. Ale počítačové varianty vem čert. 47. … Dg4+ 48. Dg3 De4+ 49. Kg1 Vf4! 50. Ve1!

To jsme viděli a ještě jednou zapochybovali o výsledku: jenže hrozby, které vytváří tah 50. … Df5!, jsou smrtící. 51. Kh2 Vf3 52. Dg2 Df4+ a bílý musí dát dámu. 53. Kg1 Vg3 54. Sf2 Vxg2+ 55. Kxg2 d4 56. Sg3 Dg4 57. Vf1 d3 58. Vf2 De4+ 59. Kh2 De3 60. Vf6+ Kg7

Báječný útok a proti přeborníku republiky ze 70. let pěkný sportovní úspěch!

0-1

4 thoughts on “Diagramy z Akisu I

  • Martin Šmajzr napsal:

    44. Jf2 jsem viděl i počítal cca do pozice po 45. Dxf2 De4+ 46. Kh2 (aby kryl pěšce g3 – po 46. Kg1 by neměl 49. Sd4 kvůli Dxg3+) Vxf2+ 47. Sxf2 Dxe5 48. Ve1 Dd6 49. Sd4 a nebylo mě úplně jasné, jak ty pěšce rozhýbat, král sice má průchod, ale g pěšec může být taky dost rychlý. Tak nějak jsem si říkal, že by to mělo být taky vyhrané, ale to Jxg3 mě přišlo jistější, jenže to Sc5 jsem vůbec nepočítal. Kdybych si taky uvědomil rychlost d pěšce hned, tak asi bych do toho Jf2 šel – 47… De2 48. Kg2 d4 49. Ve1 Dc2 a déčko je hodně rychlé nebo 48. Kg1 d4 49. Ve1 Dg4 s pozicí podobnou jako v partii. Že jsem to takto mohl hrát, jsem si uvědomil v partii ale až později, když jsem to déčko rozběhl.

  • Pavel Holásek napsal:

    Asi jo … ale po čtyřech a půl hodinách hry jsme ho my diváci neviděli.

  • Pokyn napsal:

    Tak tomu říkám masakr motorovou pilou 😀 Jen bych teda šetřil vykřičníky při analyzovaném 44. Jf2… možná jsem divnej, ale ten tah mi (na rozdíl braní na g3 😀 ) přijde docela samozřejmej…

  • Marian Sabol napsal:

    Moc pěkný závěr partie! Gratuluji! Porazit Edu je super úspěch!!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *