Šachový klub Ústí nad Orlicí

Ach ty koncovky!

Davida Schaffera ani Michala Novotného jsem se dosud neptal, ale předpokládám, že tento příspěvek zařadí krajská komise mládeže do povinné četby :-).

Vojtěch Anderle (1250, Svitavy) – Kateřina Dudlová (1250), 1. kvalifikace KP H+D12, 5. kolo:

Koncovky, koncovky, koncovky. Základ a abeceda šachu … a fáze, kdy se chybuje obzvlášť osudným způsobem.

Tohle bílý může vyhrát, není to ovšem vůbec, vůbec snadné. Výhodu mu dává fakt, že má možnost vytlačit černého krále. 1. Ke4 Kf6 2. Kd5

2. … g6? Pochopitelný tah, nechce odevzdat pěšce; přesto chyba. Po 2. … Kf7! 3. Ke5 Kg8 4. Kf5 Kh8 5. Kxg5 Kh7 vyhrává pouze 6. Kf4!! (podle Nalimova) a ani pak to nejde samo, je to koncovka pro velmi pokročilé hráče! Máte-li alespoň 3.VT, pokračujte v domácím rozboru vznikající pozice. 3. hxg6? Po dlouhém přemýšlení (pochvala!), přesto špatně (dospělému bych dal dva otazníky). Po 3. h6! černý nestihne pěšce sebrat, bílý král se včas dostane na g5: 3. … Kf7 4. Ke5 Kg8 5. Kf6 Kh7 6. Kxg5. 3. … Kxg6 4. Ke6 Kg7 5. Ke7 Kg6 6. Ke6 Kg7 7. Kf5

Bílý sice získá pěšce, ale černý udrží opozici, což tu stačí (o řadu výš už by to nestačilo!). S Michalem Novotným jsme se tu shodli, že máme na desce vzácnou pozici, kde je úplně každý tah správný! 🙂 7. … Kg8 8. Kxg5

A máme tu nejzákladnější z pěšcových koncovek. Kdo tu neví, že správné je Kg7, ať okamžitě jde a trénuje a trénuje a trénuje první kapitolu každé učebnice o koncovkách. I my jsme opakováním těchhle motivů náš podzimní kroužek zahájili – ještě jsem si říkal, jestli to není zbytečný … Jenže Kačka chodí letos na keramiku. 🙁 8. … Kf7??? A nebohý trenér se stydí a bojí podívat kolegům do očí … 9. Kh6 Kg8 Michal už odcházel nahlásit do počítače výhru bílého, aby se turnaj nezdržoval.

10. Kg6?! Takhle se to učíme, hezky do opozice. Jenže jezdcový pěšec má svá specifika: v určitých situacích se nedá prosadit králem z f7, ale jen z h6. Zde šlo samozřejmě šlapat až na konec: 10. g5 Kh8 11. g6 Kg8 12. g7 Kf7 13. Kh7. (Jiné by to bylo s králem na h8: tam by vyhrávalo skutečně 10. g5 Kg8 11. Kg6 Kh8 12. Kf7 Kh7 13. g6+.) 10. … Kh8 11. Kf7?! Kh7 12. g5 Kh8

Bílý si to zkomplikoval, ale pořád je čas vše napravit: 13. Kg6 Kg8 (opozice tu nestačí – srovnej s poznámkou po 7. Kf5) 14. Kh6! Kh8 15. g6 Kg8 16. g7. Jenže přišlo 13. g6??? pat! A Michal honem utíkal opravit v počítači výsledek … 1/2

Takže: v jediné koncovce tu nacházíme motivy pro nejnáročnější i motivy pro začátečníky. Špičkoví hráči kategorie H+D12 se s tím srdnatě prali, zodpovědně přemýšleli, ale přesto každý z nich selhal tím nejzákladnějším způsobem.

3 thoughts on “Ach ty koncovky!

  • Michal Novotný napsal:

    Myslím, že nejdůležitější bude zjištění všech ostatních dětí, že i takovéhle koncovky mohou vzniknout, a je třeba se je učit. A není to jen něco, co si trenéři vymýšlejí, jen aby je mučili s nějakými koncovkami.
    Teď jen, aby se to ty děti dozvěděly…

  • Sabol Marian napsal:

    Ahoj! Moc poučná koncovka do kroužku, ale nechápu a nesouhlasím s hodnocením po 3.tahu bílého: 3.hxg6: Po dlouhém přemýšlení (pochvala!) přesto špatně.

    Podle mě jsou 4 možnosti vztahu přemýšlení a dobře či špatně:

    1) Rychle a dobře – nejlepší čili ideální možnost – bohužel velmi vzácná.
    2) Pomalu a dobře – člověk sice neví, ale aspoň to vymyslí
    3) Rychle a špatně – kdyby více přemýšlel, tak by na to přišel
    4) Pomalu a špatně – co k tomu dodat? Ani nezná, ani nevymyslí!

    Jestli to bohužel nesouvisí s častým pokynem vedoucích či rodičů: Když už máš prohrát, tak aspoň přemýšlej. Bohužel jsem až příliš často svědkem situací, kdy aby se žáček “zavděčil” svému vedoucímu či rodiči, tak kouká všude kolem nebo aspoň tupě zírá do pozice, jen aby mu uběhl čas a ten mu nevytýkal, že nepřemýšlel.

    • Pavel Holásek napsal:

      Tady podle mého názoru oba hráči zodpovědně přemýšleli (až poslední tahy dělal bílý zbrkle). Důsledky třetích tahů bílého hráči této úrovně nevidí hned, je tedy správné se v klidu zamyslet. Mohu sestavit rozsáhlý seznam hráčů, kteří by tam jen tak něco blicli.

      Já bych to členil jinak:
      1) Dobré odůvodněné rozhodnutí (s vyčerpáním tolika času, kolik bylo třeba, pokud byl k dispozici).
      2) Špatné odůvodněné rozhodnutí (s vyčerpáním tolika času, kolik bylo třeba, pokud byl k dispozici) – nikdo nejsme bezchybní.
      3) Neodůvodněné rozhodnutí – ať už náhodou dobré nebo (zákonitěji) špatné.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *