Šachový klub Ústí nad Orlicí

Zápas Ústí – Rychnov v diagramech I

Je to ještě horší, než jsem čekal. Po prvním prohlédnutí partií ze zápasu konstatuju, že vtěsnat během několika dní do reportáží všechno podstatné, co se tam odehrálo, je nemožné. Přijímám sázky na to, ke které partii až dojdu.

1. Martin Šmajzr (2180) – Ringel Zbyněk (2268)

V tomto podání královské indické musí být černý spokojen. Motor sice hlásí rovinu, ale osobně bych to hrál radši za černého, asi hlavně proto, že mám rád jasná schémata hry. Bílý naopak může hledat konkrétní protihru, což jistě vyhovovalo zase Martinovi. A hned další tah už vyvolává taktickou srážku: 14. h3!? e4! Neustoupit ani o píď! 15. Sg5! De8 16. hxg4 exf3 17. gxf3!? Nebojí se rozbití královského křídla.

První srážka skončila, je čas trochu bilancovat (tedy, oba hráči samozřejmě bilancovali průběžně, až se z nich kouřilo – co jinýho jsou šachy než hodnocení pozic na obzoru propočtu?). Na pošramoceném královském křídle útočí černý, o tom není sporu. 17. … Dg6 To vypadá zcela logicky. Počítač však vyhmatává slabý bod bílé pozice po skrytém 17. … Dc8! (po Dg6 zatím pg4 drží, pf5 je ve vazbě). 18. Se3 Vae8 19. Kg2 h5 Může to bílý vůbec ustát? 20. g5?! Provokuje soupeře k oběti, ten se nedá dvakrát prosit. (20. Vh1)


20. … Vxe3! V blesku à tempo, ve vážné jistě až po úvaze :-). Čep, na kterém držela bílá pozice, je odstraněn, pozice praská a puklinami ve stěnách se pohrnou dovnitř černí vetřelci, hlavně ten nejmocnější, dáma. 21. fxe3 Dxg5+ 22. Kf2 Ve8 Logická snaha zapojit do útoku co nejvíc figur. Motor radši vyžírá pěšce po 22. … Dh4+ 23. Ke2 Sxc3 24. bxc3 Dxc4+ 25. Sd3 Dxd5 23. Dd2?! Neméně logické. Zarputilejší je však 23. f4 – betonujeme bez ohledu na slabiny. 23. … Dh4+ 24. Ke2 Dxc4+ 25. Sd3?! (25. Ke1) 25. … Df4


Bílé figury se krčí jako kuřata, vazba na éčku je nepříjemná, honem ucpat sloupec – rukama nohama! 26. Je4!? Program nejdřív navrhuje 26. e4 a pak dá přednost 26. Vae1, ale proč nehrát i v obraně na krásu? 😉

Černý je teď nucen dál obětovat, ústupem dámy by o výhodu téměř přišel. 26. … Vxe4!! Oběť druhé kvality! Neméně lákavé a dobré by bylo i obětovat dámu – tedy v konečném součtu získat za dámu dvě figury a věž: 26. … fxe4!! 27. exf4 exd3++ 28. Kf2 (28. Kd1?? Sa4+ 29. Kc1 Jb3+) Ve2+ 29. Dxe2 dxe2

Vznikla by zajímavá materiální konstelace – tři figury proti dvěma věžím, rozhodoval by silný pe2, jehož dobrání stojí kvalitu, ale on za něj bílý tu kvalitu stejně dřív či později bude muset dát. V otevřené pozici bude dvojice střelců řádit a věže nebudou stíhat uskakovat. Co naděláme, takhle se to nehrálo, něco musí občas zůstat za kulisami.

Takže zpět do malebné pozice v partii:

27. Sxe4! Bílé figury se i nadále vrhají do střel vlastním tělem, před brankou vzniká nepřehledná skrumáž. Horší by bylo 27. fxe4 Dg4+ 28. Ke1 (28. Kf2? f4!) Dg3+ 29. Kd1 fxe4 30. Sc4 Sa4+ a na každém ústupu je něco špatně. To se snad nedalo počítat, zvlášť se zbývajícíma půlminutkama, ale odhad má Martin dobrý. 27. … De5? Obecná zásada centralizace je dobrá, dáma působí po sloupci i po obou diagonálách, připravena zaútočit podle okolností zleva nebo zprava: konkrétní propočet ale říká, že 27. … Sb5+ nebo 27. … Dh2+ by narozdíl od partie nedovolilo bílému vydechnout. 28. Se2 Sb5+ 29. Ke1?! Odřezává dámskou věž (lépe 29. Kf2, k ničemu totiž nevede 29. … Dh2+ 30. Ke1 Dg3+ 31. Df2).

29. … f4! Rozbíhá se další kolotoč okolo brankoviště. Kvalitu neberem, to jen zdržuje! 30. Vg1!? Martin po partii litoval, že nedal raději 30. e4 (nebo jsi myslel už 26. e4 ?). Bílá pozice je pak sice děravá, ale něco ještě snese. Ale tenhle postup vypadá slušně! 30. … fxe3 31. Dc3 Výměna dam přináší úlevu. 31. … Dxc3+ 32. bxc3 Kf8 33. Vxg7 Vrácení kvality je jedinou, ale dostačující nadějí. 33. … Kxg7

Pozice se brutálně zjednodušila. Černý má za kvalitu dva volné pěšce a aktivní figury, bílá věž pořád nehraje. Jeho hlavní šancí je teď postup h pěšce; jak ho má bílý chytat? 34. f4? Jedinou možností bylo 34. Vd1! h4 35. Vd4 h3 36. Vh4 – jak u posunovačů na dráze. 34. … h4 35. Va2 Pěšce nezadrží ani 35. Sf5, černý jezdec dojde na f2 (např. 35. … Kf6 36. Sc8 /ne 36. Sh3? Jd3+ 37. Ke2 Jxf4+/ 36. … Sc4 37. Vb1 b5 a pak už Je4 a Jf2), ani 35. Sd1 Kf6 s pochodem černého krále. 35. … Sc4! Na b2 bude věž vystavena jezdcové vidličce z d3. 36. Vb2 h3 37. Sf5 Kf6

Je hotovo. Střelec buď dopustí vidličku na d3 nebo ustoupí z diagonály c8-h3 a po 38. … e2 uteče h pěšec (38. Sh7 e2 39. Vb1 h2 40. Kf2 Sxd5). 38. Vh2 Kxf5 39. Vxh3 Jd3+ K dovršení všeho ztratí bílý i věž. Černý si za neutuchající aktivitu a vynalézavost bod zasloučil, ale na ceně za krásu a za bojovnost má podíl i Martin, byla to prostě bitva. 0:1

Hm, mám jednu partii za tři dny. A druhá v pořadí má skoro osmdesát tahů …

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *